Szent László nyomában

Június végén felkerekedtünk, és elmentünk a Tordai-hasadékhoz. Gyerekkoromban jártam már ott iskolai kirándulás keretében, de gyakorlatilag semmilyen emlékem sem volt a helyről. Nem tudom, igazából mire számítottam, de a látvány minden várakozásomat felülmúlta.

A legenda szerint a hasadék akkor keletkezett, amikor Szent László a kunokkal harcolva túlerővel szemben találta magát, és Istenhez fohászkodott segítségért, mire a hegy kettéhasadt. Elmondtam ezt a történetet Henrynek is, bár nem kellett „eladni” neki a helyet, ugyanis a geológia az egyik hobbija (meg részben a munkája is). Kirándulásaink során gyakran mesél nekem a különböző hegyek keletkezéséről, így nyilván ez a természeti csoda is lázba hozta.

A hasadékban és környékén több túraútvonalon is végig lehet menni, mi a menedékháznál a piros jelzést követve az erdőn keresztül vezető ösvényre tértünk, ami a hasadék tetejére vitt. Onnan mindkét oldalra gyönyörű kilátás nyílt. Egy rövid pihenő és néhány fotó készítése után a hegy gerincén folytattuk a sétát.

A tetőről beereszkedve a hasadék Magyarpeterd felőli végéhez értünk ki, majd a patak mentén haladtunk tovább. Ezen a ponton Henryvel lemaradtunk a többiektől, mert többször megálltunk fotózni.

A szurdokban többször átkeltünk a patakon. A víz fölé hajló növényzet, a függőhidak, a patakcsobogás, a magas sziklafal és a kék ég egészen romantikus hangulatot kölcsönöztek az útvonalnak, mi pedig élveztük, hogy a tűző nap után az árnyékban menetelhetünk tovább.

A szurdokból visszaértünk az erdőbe, onnan meg a parkolóba, ahol kerestünk egy csendes helyet, hogy piknikezzünk. Körülbelül három és fél óra alatt sikerült a kört megtenni, de örülök, hogy ezt az útvonalat választottuk – sokan csak a szurdokban sétálnak végig és a völgybe kiérve visszafordulnak –, hiszen azt a kilátást kár lett volna kihagyni.

Az ilyen kirándulások alkalmával mindig túlcsordul a szívem hálával, hogy egy természeti látnivalókban és kulturális örökségben egyaránt gazdag országban élünk, hogy nem kell messzire mennünk, ha valami különlegeset szeretnénk megtapasztalni. Ezekben a furcsa időkben, amikor bizonytalan, mikor utazhatunk külföldre legközelebb, különös öröm, hogy egy rövid autóutat követően már ilyen gyönyörű helyeken járhatunk.